balatonboglári borvidék1
balatonboglári borvidék2
balatonboglári borvidék3
podmaniczky péter boglári borvidék

Balatonboglári Borvidék

„A bor tradicionális termék”

Korábban Dél-balatoni Borvidék volt a neve a tó déli partján, mintegy 50 km hosszan fekvő Balatonboglári Borvidéknek. A domboldalak ültetvényei közt egyaránt megtalálhatók fehér és kékszőlő fajták is, melyek számára kedvező mikroklímát teremt az itt gyorsabban felmelegedő sekélyebb víz közelsége.

Podmaniczky Péter (Fotó:  Láng Nándor)

A borvidék felvirágzása az ötvenes években kezdődött, az új szőlőültetvények telepítésével, a tudatosan megválasztott fajtaszerkezetnek és a gazdag lösz- és vályogtalajnak köszönhetően. 1956-ban alakult meg a Balatonboglári Állami Gazdaság, amit mindenki csak BB-ként emlegetett, s ami azóta is fontos szerepet tölt be a vidék életében. Mára az ország egyik legismertebb borászati cégévé vált, ahonnan számos szakember került ki, sokan ma is a környék pincészeteiben dolgoznak. „Jellemző fajtáink az Irsai Olivér, a chardonnay, a Zöld Veltelini, az olaszrizling, a merlot, a kékfrankos, a Cabernet sauvignon és a Pinot noir. A déli parton, ellentétben az északival, jelentősebb a kékszőlő aránya, körülbelül a területek 30-35%-án terem. A Balatonboglári Borvidék összterülete egyébként 3420 hektár, az országban e tekintetben a top 5-ben vagyunk. A hat hegyközségben hektáronként 100 mázsás átlaggal számolva úgy 340 ezer mázsa szőlő terem meg, de a termés jelentős része elhagyja a borvidéket, a szüret után ugyanis felvásárlók veszik meg – mondja dr. Podmaniczky Péter borvidéki elnök, aki főállásban a Rádpusztai Szőlőbirtokot vezeti, de a családi birtokon, a Podmaniczky Pincészetben is sokat dolgozik. – Bár való igaz, hogy a fogyasztási szokások sokat változtak az utóbbi években, ami változatlan, hogy a bor tradicionális termék. Hatalmas újdonságokat, innovációt azért is nehéz kifejleszteni, mert adott az alapanyag, azaz a szőlő. Szerencsére a borvidék adottságai megfelelnek a divatos trendeknek, vannak itt pezsgők, könnyű fehér-, és vörösborok, tudunk nagyon jó minőségű rozékat készíteni, miközben vannak minőségi vörösboraink is, egyszóval széles a termékválaszték. Az már más kérdés, hogy egy-egy piacra történő bevezetés esetén van-e elegendő marketing támogatás és forrás, hisz eleinte kiszámíthatatlan a fogadtatás, és ez sok terhet ró a termelőkre. Hiába vagyunk országosan a nagyobb borvidékek között, nemzetközi összehasonlításban a kisebbek közé tartozunk, a lehetőségeink is korlátozottabbak anyagi erőforrások terén. Emiatt is szerencsésebb talán Balatoni borrégióban gondolkodni.”
Podmaniczky Péter szerint nincs értelme a versengésnek a régióban, mindenkinek inkább a helyi adottságait kell erősíteni, bár viccesen megjegyzi, hogy míg az északi part az olaszrizlingben erős, ők az összes többiben és az olaszrizlingben.
„Borvidéki elnökként fontosnak tartom, hogy minél hatékonyabban próbáljuk meg összefogni a termelőinket, programokat szervezünk, hogy megmutathassák magukat. Ilyen például a Balatonlellei Borhét nyár közepén, a Murcifesztivál októberben, farsang környékén a Kishegyi kortyok és falatok nevű rendezvény. Tavaly indítottuk el a januári kóstoló programunkat, idén pedig szeretnénk újbor bemutatót tartani. Célunk a borvidék magasra pozícionálása és marketingjének fellendítése.”

(Fotó: Láng Nándor)

További információ a Balatonboglári Borvidékről.



  • BalatonBIKE365
  • Balatoni Turizmus Szövetség
  • Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt.
  • Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány
  • VisitBalaton365