BalatonBor – egy közösségi márka sikere

„A régió minden pincészete előtt nyitott a rendszer”

Könnyű bort keres otthoni sütögetéshez, baráti vacsorához, születésnapi kerti partihoz? Legurítana egy fröccsöt a strandbüfében megrendelt halhoz, netán egy elegáns éttermi ebédhez? Az idén 100 ezer palackkal, olaszrizlingből készített BalatonBor válasz mindegyik kérdésre.

Az elmúlt kilenc évben 19 borász csatlakozott és értett egyet abban, hogyha egységes stílusban készítenek el egy adott bort, akkor az elképzelést sikerre viheti egy közösségi bormárka létrehozása. Épp ezért, ha választunk egyet bármelyik pincészet BalatonBorából, ugyanazt a minőséget kapjuk minden évjáratban.


„A BalatonBor igazi összefogás eredménye, példaértékű közös munka gyümölcse – mondja a kezdeményezést elindító Balatoni Kör elnöke, Pach Gábor. – Ez a projekt jó példa egy alulról építkező, organikus szerveződésre, amelyben mindenki közös célja, hogy a balatoni termelők a náluk készült olaszrizlinget, mint BalatonBort értékesíthessék a térségében, ott legyenek a legtöbb vendéglátóegységben, de a helyiek és az idelátogatók asztalán is. A termék minőségét egy, a Balatoni Kör és a Rizling Generáció által összehívott bíráló bizottság garantálja, ezért csakis a bírálaton megfelelt borokból készülhet BalatonBor, de természetesen a rendszer a régió minden pincészete előtt nyitott.”

Amikor a BalatonBor stabil lábakon állt, megszületett a kistestvére, azaz egy új kategória felépítése, ez pedig a Hegybor. Itt jobban előtérbe kerül a termőterület és a borász egyedi filozófiája. A márkaépítés második lépcsőfokán azonos szőlőfajtából, azonos termőhelyről, azonos pincészettől két különböző kategóriájú bor készül.

„A választott szőlőfajta az olaszrizling lett, mert ez az, ami mind a hat balatoni borrégióban megtalálható – folytatja Pach Gábor. – A Balatonon fogyó borokhoz képest a mi termelőink által készítettel idén átléptük a 100 ezer palackot, s bár ez még nem hatalmas mennyiség, a tendencia évről-évre növekszik. Szerencsére igen népszerű a fogyasztók között. Most először a régió vendéglátósait is megszólítottuk, hogy merjenek BalatonBort is tartani a kínálatukban. A küldetést boros pohár promócióval és marketing kihelyezésekkel is megtámogattuk, és minden Balatonra látogatót arra buzdítottunk és buzdítunk, hogy kóstolják meg a különféle pincészetek BalatonBorait, mert egészen biztosan megtalálják a kedvencüket.”

A minőséget vásárlói visszajelzések alapján is követik, és úgy tűnik a kóstolók egyre elégedettebbek. Épp ezért a Balatoni Kör arra bíztat minden termelőt, hogy nevezzen és készítsen ő is BalatonBort, de ugyanígy fontos, hogy a helyi szolgáltatók, vendéglátósok is tartsanak a kínálatukban, mert ez a tétel kiváló fröccsbor, és a könnyed ételeknek is jó kísérője.

A Balatoni Kör és a Pannon Egyetem együttműködése nyomán az egyetem bora is minden évben BalatonBor, de hogy éppen melyik termelőé, azt ők választják ki a szortimentből.

„Nagyvonalú gesztus is van abban a borászok részéről, hogy a BalatonBor címkén a saját nevük kisebb betűvel van írva, mint a bormárka elnevezése. Rendkívül fontos ugyanis a közösségi brand-tudatosság erősítése, aminek az európai gondolkodásban és borvilágban meghatározó szemléletét itthon is erősíteni szeretnénk.”

  • BalatonBIKE365
  • Balatoni Turizmus Szövetség
  • Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt.
  • Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány
  • VisitBalaton365